Am multi clienti, dar nu am profit. Ce pot sa fac?

Am multi clienti, dar nu am profit. Ce pot sa fac?


    Cred ca multe frizerii din Romania se confrunta cu problema exprimata in titlul acestui articol....Si este greu de inteles de ce se intampla acest lucru... Cineva din exterior care nu cunoaste toate aspectele interioare ar putea crede ca este fabrica de bani, dar lucrurile sunt departe de a fi asa, chiar daca frizerii au programari de dimineata pana seara....

    Care sunt motivele principale pentru care se ajunge la o astfel de situatie? 


    1. setarea eronata a preturilor serviciilor oferite in frizerie 

    2. industria profesionala de infrumusetare in Romania este una foarte fragila si nereglementata, ceea ce inseamna ca functioneaza haotic si astfel este greu sa construiesti un business stabil si sanatos. 

    3. chirii si cheltuieli mari 

    4. neplanificare corespunzatoare


    O sa va dau un exemplu, pe care il voi amplifica cat se poate de mult, astfel incat frizeria din exemplu chiar sa para fabrica de bani. In exemplul pe care eu o sa vi-l ofer, consider un business care plateste 100% taxele la stat ( tva, taxe generate de salarii, impozit pe venit ). 


    Exemplu ( asa cum am zis mai devreme, voi exagera in acest exemplu tocmai pentru a scoate in evidenta cat de greu este sa faci o frizerie sa fie profitabila )


    Avem Barbershopul " X " care are 10 scaune de frizerie si care lucreaza de luni pana duminica, de la ora 8:00 dimineata pana la ora 24:00. In tot acest timp, in barbershop sunt in permanenta toate cele 10 scaune ocupate, ba mai mult de atat se tunde fara oprire pe fiecare scaun, timp de 16 ore pe zi, 30 zile pe luna. 


    Datorita acestui program, exista doua ture in salon: de la 8 dimineata la ora 16:00 - prima tura si de la 16:00 la 24 - a doua tura. 

    Tunsul in salon are o medie de 60 minute. Pretul in salon este unul deloc mic raportand la nivelul Romaniei, dar nici mare, mai exact 50 Ron. 

    Salonul a ajuns la o capacitate maxima in care se tunde fara intrerupere de la deschidere pana la inchidere, in fiecare zi la toate cele 10 scaune. 


    Frizerii sunt angajati o zi de munca, o zi libera, cate 8 ore de munca in ziua lucratoare. 


    Haideti sa vedem cat incaseaza salonul:


    10 scaune x 16 tunsuri per scaun pe zi = 160 tunsori se realizeaza in fiecare zi in barbershop. Pare a fi o adevarata mina de aur. 

    160 tunsori pe zi x 30 zile = 4800 tunsori se realizeaza in barbershop in fiecare luna. Aceasta fiind capacitatea maxima, fara a putea fi crescuta ca si numar de tunsori. 


    4800 tunsori x 10 Euro pretul unei tunsori = 48000 Euro se incaseaza lunar in barbershop. Par a fi o groaza de bani. 



    Haideti sa vedem ce se intampla cu acesti bani: 


    Din 48000 de Euro, scoatem TVA-ul care este 7663 Euro si care se duce catre stat. Raman 40337 Euro. 

    Cheltuielile pentru un astfel de spatiu ( chirie, contabila, impozit pe venit, utilitati, consumabile, produse, protectia muncii, fise medicale etc ) se duc lunar in jur de 3500 Euro +-. Raman 36837 Euro. 


    Ca sa poti acoperi programul de mai sus ai nevoie de 40 de frizeri + 4 persoane la receptie + 1 manager, adica 45 de salarii. 


    Daca punem 450 Euro o medie salariala a fiecarui angajat ( ceea ce nu este deloc mult pentru un om care lucreaza de cand intra in tura pana cand iese din tura fara incetare. intr-adevar nu lucreaza 5 zile pe saptamana cate 8 ore, ci lucreaza 3.5 zile pe saptamana cate 8 ore ), ajungem la 45 x 450 Euro = 20250 Euro bani care se duc pe salarii. 


    Acesti 20250 Euro salarii genereaza taxe la stat de aproximativ 14175 Euro. Prin urmare salariile + taxele la stat aferente acestora insumeaza 34425 Euro. 


    Asta inseamna ca profitul ramas va fi de 36837 Euro - 34425 Euro = 2412 Euro. 


    Si tineti cont ca totul este amplificat. Am considerat ca nu se anuleaza nicio programare din cele 4800, ca nu se imbolnaveste niciun frizer. Nu am luat in calcul concediile de odihna, plus multe alte variabile care pot influenta foarte usor calculul final. 


    Concluzia: Un exemplu concret de salon mare, care lucreaza la capacitate super maxima, pe un pret considerat nici mic, nici mare, ci mediu spre mare la nivelul Romaniei. Salonul lucreaza 16 ore din 24 ( real nu exista aceasta situatie ), ca sa poata multumi cat mai multi clienti. Toate aceste date se presupune ca ar conduce la profituri remarcabile. In realitate salonul este cam pe 0 la fiecare final de luna in ciuda succesului vazut din exterior. 


    Acest exemplu ar trebui sa va dea foarte mult de gandit in businessul Dvs si va arata cat de fragila este industria saloanelor din Romania. 


    Intr-adevar realitatile din Romania din acest moment sunt putin diferite pentru ca este o industrie tolerata din punct de vedere fiscal, momentan. Dar ce se va intampla cu aceasta industrie in ziua in care practicile actuale nu vor mai putea sa fie practicate? Ce se va intampla cand saloanele vor deveni platitoare de TVA si vor avea salarii pe cartea de munca de 3000-4000-5000 Ron?  


    Raspunsul este urmatorul: Daca aceasta zi va veni, in maxim 3 luni, intre 30% si 40% dintre saloanele din Romania se vor inchide. Nu as sti sa va spun daca este bine sau nu, insa este clar ca va fi un moment de cernere/filtrare. 


    Saloanele care vor ramane vor proceda imediat la doua actiuni: 

    a. marirea preturilor - absolut inevitabil 

    b. miscsorarea salariilor - tot absolut inevitabil pentru ca 70% din salariul incasat se va duce si catre taxe. 


    Acela va fi un moment apocaliptic pentru saloane si vor rezista doar cei puternici, bine organizati si care vor putea sa se adapteze rapid. Tot acel moment va efectua o rocada rapida a situatiei actuale: daca acum saloanele isi gasesc cu greu lucratori, lucrurile s-ar schimba total intr-un astfel de scenariu: cererea de locuri de munca va fi mult mai mare decat oferta locurilor de munca in industrie si astfel unii lucratori vor fi nevoiti sa se reprofileze catre alte industrii sau catre alte destinatii. Fiind mai putine saloane/lucratori, vor lucra mai mult pentru a satisface clientela potentiala, care la numar va fi aproximativ egala cu cea de dinaintea producerii acestui scenariu. 


    O astfel de miscare ar zgudui din temelii industria, careia ii va lua aproximativ 18-24 luni sa se stabilizeze si sa se obisnuiasca cu noile conditii. 


    Partea buna este ca apoi industria va fi una sanatoasa si se vor putea construi businessuri de succes ( cei care vor ramane in picioare ). 


    Acest scenariu vi-l prezint in ideea in care cred ca ar trebui sa reflectati asupra unei astfel de posibilitati, sa va pregatiti cat mai bine, sa aveti oameni cat mai buni in echipa si sa va creati strategii. 


    Tendintele internationale si presiunile la care suntem supusi din partea organizatiilor internationale din care Romania face parte vor duce usor usor in aceasta directie. Ceea ce nu este deloc un lucru rau, ci pe termen lung este foarte bun. Dar pentru a schimba un sistem cu obisnuinte impamantenite de atat de multi ani, va crea niste efecte pe care nu toti le vor putea gestiona. 


    Sfaturi: 


    - setati preturi corespunzatoare pe care le puteti mari treptat prin intermediul evolutiei voastre

    - optimizati cheltuielile

    - Educatie continua 

    - Introducerea de servicii aditionale care pot creste incasarile 

    - Inovatie 

    - optimizati timpii cat se poate de mult fara a face rabat la calitate 

    - folositi spatiul de care dispuneti la capacitate maxima ( fiecare metru patrat din spatiul pe care il aveti trebuie sa aiba rolul sau in businessul dumneavoastra )

    - fidelizati angajatii cu potential

    - fidelizati clientii 

    - fiti pregatiti mental pentru schimbare si abordati o astfel de situatie intr-un mod constructiv, fiind focusati pe solutii. 


    Sper ca ati gasit ca fiind util acest articol si sa va ajute in construirea unui business cat mai de succes! 


    Cu prietenie, 

    Tiberiu Stanciu 




    Comentarii